ALGEMENE VOORWAARDEN DOOR RELEX CLEANING
Artikel 1: Begripsomschrijving.
a. Werkzaamheden: schoonmaken en/of andere bedrijfsdiensten
b. Partijen:
1. Opdrachtgever: bedrijf of rechtspersoon voor wie de werkzaamheden worden verricht.
2. Aannemer: bedrijf of rechtspersoon door wie de werkzaamheden worden verricht
c. Object: het schoon te houden gebouw, schip, bus, trein, sanitair etc
Artikel 2: Offertes.
Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders gemeld. Na 30 dagen vervalt de offerte, tenzij anders vermeld.
Artikel 3: Overeenkomst.
Overeenkomst komt tot stand op het moment dat de offerte van de werkzaamheden is aanvaard door de opdrachtgever.
Artikel 4: Uitvoering van de overeenkomst.
De werkzaamheden vinden bij voorkeur plaats op een afgesproken dag en tijd. Tenzij het op een nationale feestdag is en er ruimte is om het op een andere dag of tijd te doen.
Artikel 5: Hulpmiddelen.
a. Alle kosten van de hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen
b. De opdrachtgever zal voor het uitvoeren van de werkzaamheden het benodigde water en elektriciteit kosteloos beschikbaar stellen.
c. Na overleg zal er voldoende afsluitbare ruimte, zoals werkkasten en dergelijke, voor materiaalopslag, uitsluitend te gebruiken door de aannemer, kosteloos ter beschikking worden gesteld. Het opgeslagen materiaal blijft eigendom van de aannemer.
Artikel 6: Prijs.
a. De prijs wordt gebaseerd op de wensen van de opdrachtgever.
b. Mochten de wensen van de opdrachtgever wijzigen waardoor er een andere prijs noodzakelijk is, zal dit na overleg plaats vinden.
c. Mocht er tijdens de looptijd van de overeenkomst loon- en/of andere kosten stijgen dan is de aannemer genoodzaakt deze verhoging in rekening te brengen. Bij voorkeur aan het begin van het kalenderjaar en de aannemer zal dit vroegtijdig schriftelijk mededelen.
Artikel 7: Betaling.
a. Facturering vind plaats op de laatste dag van de maand. Betaling dient binnen 30 dagen na factuurdatum te geschieden.
b. Indien na dit termijn de betaling niet is voldaan ontvant u maximaal 2 keer een herinnering.
c. Mocht de betaling ondanks de herinneringen alsnog niet zijn voldaan, mag de aannemer de werkzaamheden opschorten.
d. Eventuele gerechtelijke of buitengerechtelijke kosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van de hoofdsom met een minimum bedrag van €40,00.
e. Het is de opdrachtgever niet toegestaan zijn (vermeende) vorderingen op de aannemer te verrekenen.
Artikel 8: Aansprakelijkheid.
a. Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van personeel van de opdrachtgever, wanneer de schade het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming c.q nalatigheid van de werkzaamheden. Met een maximum bedrag van €1.250.000 per gebeurtenis. Boven de €1.250.000 is de aannemer niet aansprakelijk.
b. De schade blijft beperkt tot de directe materiële schade en letselschade. De aannemer is nooit aansprakelijk voor vermogens of gevolgschade. Bij verlies van sleutels worden uitsluitend de kosten voor het vervangen van de sleutels vergoed.
c. De aannemer heeft een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven afgesloten.
d. Voor andere schades is de aannemer niet aansprakelijk.
e. Bij gebruik van een hoogwerker is de aannemer niet aansprakelijk voor schade aan gazons, beplanting, bestrating, leidingen e.d.
f. De opdrachtgever vrijwaart de aannemer voor aanspraken van derden wegens of ten gevolgen van de uitvoering van de werkzaamheden.
g. Opdrachtgever is verplicht geleden schades binnen 14 dagen te melden
Artikel 9: Duur van de overeenkomst en beëindiging.
a. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, mits anders overeengekomen.
b. Beëindiging van de overeenkomst kan door beide partijen, slechts schriftelijk.
Opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 2 maanden en gaat in:
- bij opzegging door aannemer: op het moment dat opzegging schriftelijk is geschied.
- bij opzegging door opdrachtgever:
1. Indien aannemer meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:
op het moment dat de nieuwe aannemer schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt;
2. Indien aannemer niet meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure: op moment dat opzegging bij schriftelijk schrijven is geschied, echter met dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop de nieuwe aannemer of het besluit tot herinbesteding schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt.
Opzegging geschiedt tegen het einde van de kalendermaand.
c. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid zijn partijen bevoegd de gesloten overeenkomst ook met onmiddellijke ingang, zonder rechtelijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist, geheel of gedeeltelijk te ontbinden, op het moment dat:
1. de wederpartij surséance van betaling aanvraagt;
2. de wederpartij in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 10: Contractwisseling en werkgelegenheid.
a. De aannemer zal zijn personeel belonen conform de geldende coa-bepalingen. Hij zal alle inhoudingen en afdrachten verrichten voor Loonbelasting, premie Sociale Verzekeringswetten, A.O.W etc. De
aannemer vrijwaart de opdrachtgever voor alle aanspraken dienaangaande.
b. De aannemer verbindt zich jegens de opdrachtgever zich te gedragen conform het bepaalde omtrent werkgelegenheid bij contractwisseling in de Collectieve Arbeidsovereenkomst in het Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf (CAO).
c. Voorzover de opdrachtgever, na beëindiging van de overeenkomst met de aannemer, de werkzaamheden zoals genoemd in artikel 1 lid a niet uitbesteedt aan een ander doch inbesteedt, zijn artikelen BW 7:662 e.v. inzake overgang van onderneming van toepassing
Artikel 11: Overmacht.
a. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht bij de opdrachtgever, tijdelijk – ten hoogste 3 maanden – niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
b. Indien de overmacht langer duurt dan de in lid a. van dit artikel genoemde termijn, zullen de aannemer en de opdrachtgever overleg plegen over de totaalprijs die zal gelden voor de resterende overmachtsperiode.
c. Indien door maatregelen van de opdrachtgever uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kan geschieden, respectievelijk niet zinvol is, geeft zulks geen recht op vermindering van de overeengekomen totaalprijs voor die periode.
09 januari 2024